Je bent nieuw op Pinterest, je hebt een account aangemaakt en je vraagt je af wat je nu moet doen? In dit blogbericht neem ik je mee en leg ik je stap voor stap uit hoe je je account inricht zodat je klaar bent om aan de slag te gaan.

Nieuw op Pinterest? Begin hier. Pinterest startersgids | Pinterest Nederland | ARCHANA.NL #pinteresttips #pinterestmarketing

Miljoenen mensen gebruiken dagelijks Pinterest om ideeën te vinden over allerlei onderwerpen. Pinterest is een visuele zoekmachine waar je naar toe gaat om inspiratie op te doen. Inspiratie voor een volgende aankoop, een nieuw interieur, een zonnige vakantie of een heerlijk vegetarisch recept. Voor ondernemers zoals jij dé kans om je producten en diensten onder de aandacht te brengen.

Ben je nieuw op Pinterest? Volg deze stap-voor-stap gids

Laten we bij het begin beginnen zodat je begrijpt wat Pinterest is.

Het is belangrijk om te weten wat Pinterest NIET is. Pinterest is geen social media kanaal zoals Facebook of Instagram. Pinterest is een platform waar je naar toe gaat om inspiratie op te doen en ideeën te vinden.

Mensen gaan naar Pinterest om ideeën te ontdekken, te bewaren en te proberen. Pinterest zit vol inspirerende, actiegerichte ideeën. Een idee, ook wel ‘pin’ genoemd, bestaat uit een afbeelding of video, een beschrijving en een link die terug leidt naar de bron.

Als mensen op de url van een pin klikken, ontdekken ze meer over het idee en kunnen dan actie ondernemen. Zo krijg je via Pinterest extra bezoekers op je website.

Pinterest gebruiken voor je bedrijf

Pinterest is opgericht in 2010 en werd al spoedig één van de snelst groeiende websites. Vanaf het begin maak ik gebruik van Pinterest. In het begin om ideeën te verzamelen en later in combinatie met mijn website en blog. Nadat ik beelden van mijn website ging pinnen, zag ik dat ik daardoor extra bezoekers kreeg op mijn blog. Toen was mijn nieuwsgierigheid naar dit bijzondere platform gewekt.

Pinterest gebruik ik voor mijn bedrijf om een aantal redenen:

  • vergroten van mijn bekendheid
  • zorgen voor interactie met mijn pins
  • meer bezoekers naar mijn website
  • extra aanmeldingen voor mijn trainingen en diensten

Zie Pinterest als een investering voor de lange termijn. Je ziet niet direct resultaat zoals je bijvoorbeeld ziet op Facebook en Instagram. Het duurt even voordat Pinterest echt op gang komt en na verloop van tijd ga je steeds meer resultaat zien. Tussendoor heb je kans op flinke uitschieters door pins die viraal gaan. Hou die pins in de gaten zodat je weet wat populair is bij andere Pinterest gebruikers.

► Lees meer over Starten met Pinterest voor je bedrijf

Verkopen op Pinterest

Om effectief te verkopen, heb je content nodig waarmee je langere tijd de aandacht trekt van pinners. Uiteraard kun je pins toevoegen die verwijzen naar pagina’s op je website of producten in je webshop. Het is interessanter content te creëren om een verhaal te vertellen en mensen te inspireren tijdens hun zoektocht naar producten die jij aanbiedt.

Door het creëren van waardevolle content maak je het interessanter voor mensen om via je pins door te klikken naar je website.

Pinterest account aanmaken

Begin met een opvallende Pinterest profiel – Meld je aan voor een bedrijfsaccount en claim je website.

Door je website te claimen, bevestig je dat jij de eigenaar bent van je website. Ook wordt je logo toegevoegd bij iedere pin dat afkomstig is van je website en zie je wat mensen vanaf je website pinnen. Met een bedrijfsaccount krijg je toegang tot Pinterest statistieken.

Nieuw op Pinterest? Begin hier. Startersgids voor beginners | Pinterest Nederland | ARCHANA.NL #pinteresttips #pinterestmarketing

Voor een perfecte Pinterest profiel doe je het volgende:

Zorg dat je naam of bedrijfsnaam vermeld staat in je URL. Je hebt ruimte voor 14 karakters. Als je naam langer is zorg dan voor een herkenbare naam. Mijn URL is mijn voornaam met mijn achternaam -> pinterest.com/archanahaarnack

  • voeg zoekwoorden toe bij je bedrijfsnaam
  • schrijf een geweldige profielomschrijving en voeg relevante zoekwoorden toe
  • voeg een CTA (call to action) toe in je profielbeschrijving (link naar een gratis download of je e-mailadres)
  • vermeld je locatie en voeg de link van je website toe
  • upload een herkenbare profielfoto of logo die je ook op andere social media kanalen gebruikt

Na het verifiëren en inrichten van je account ga je direct door naar het aanvragen van Rich Pins.

Nieuw op Pinterest? Begin hier. Startersgids voor beginners | Pinterest Nederland | ARCHANA.NL #pinteresttips #pinterestmarketing

Pinterest borden

Maak een aantal borden aan die passen bij je bedrijf en relevant zijn aan de diensten die je levert of producten die je aanbiedt. Zorg ervoor dat elk bord voldoende pins heeft om mensen aan te spreken en nieuwsgierig te maken. Onthoudt dat mensen kunnen kiezen om je gehele account te gaan volgen of dat ze een aantal borden gaan volgen. Niet ieder bord is relevant voor ze.

Op mijn account heb ik een bord genaamd ARCHANA.NL en deze als eerste geplaatst. Jij kunt ook een bord aanmaken met je naam, naam van je website of naam van je bedrijf. Pin alleen je eigen content of producten in dit board zodat mensen die je vinden, direct toegang hebben tot al je content.

Voeg vervolgens nog een aantal borden toe met onderwerpen waar jij content over maakt met de juiste zoekwoorden. Op onderstaand voorbeeld zie je borden die relevant zijn voor mijn bedrijf en website.

Nieuw op Pinterest? Begin hier. Startersgids voor beginners | Pinterest Nederland | ARCHANA.NL #pinteresttips #pinterestmarketing

Pinterest beelden

Door actief pins toe te voegen aan je borden, leer je snel wat wel en wat niet werkt voor je bedrijf. Het is belangrijk dat je pins geweldig en interessant zijn en interactie oproepen. Zorg er ook voor dat je beelden ‘Pinterest vriendelijk’ zijn.

Nieuw op Pinterest? Begin hier. Startersgids voor beginners | Pinterest Nederland | ARCHANA.NL #pinteresttips #pinterestmarketing

Een beeld dat je deelt op Facebook of Instagram heeft niet de geschikte afmeting. Pinterest houdt van verticaal langere beelden, deze vallen namelijk eerder op en spreken sneller jouw doelgroep aan.

Standaard afmetingen voor pins:

  • 2:3 aspect ratio – 1000 x 1500 px en niet langer dan 1260 px
  • op Canva kun je gebruik maken van hun Pinterest template, deze heeft een afmeting van 735 x 1102 px

Wil je meer weten over het creëren van geweldige pins? Pinterest heeft een gids gemaakt How To Make Great Pins die je echt even moet bekijken.

Pinterest bewaarknop voor je website

De volgende stap is om je website Pinbaar te maken. Dit doe je door een ‘Bewaren’ button toe te voegen op je website. Deze button maakt het mensen mogelijk om content vanaf je website te bewaren op hun borden.

Er zijn een aantal manieren om de Bewaren button toe te voegen op je website:

  • door het toevoegen van een stukje code die Pinterest beschikbaar stelt, verschijnt de button op je website
  • gebruik een social sharing plugin op je website

Vertel op je social media kanalen dat je actief bent op Pinterest! Deel de URL van je account en motiveer mensen om je te volgen.
Dit kun je doen via je Facebook pagina, in een Twitterbericht, voeg de link toe in je Instagram profiel, in een bericht op LinkedIn, via e-mail en je nieuwsbrief, enz. Er zijn genoeg andere manieren te bedenken waar je je link kan delen.

Ben je nieuw op Pinterest en wil je meer tips lezen? Lees ook mijn andere blogs met Pinterest Tips of meld je aan bij mijn besloten groep op LinkedIn Pinterest Strategie Groep en praat mee of stel vragen over jouw Pinterest strategie!

Vind je dit blogbericht interessant? Volg mij op Pinterest en pin dit voor later!

Nieuw op Pinterest? Begin hier. Pinterest startersgids | Pinterest Nederland | ARCHANA.NL #pinteresttips #pinterestmarketing

Nieuw op Pinterest? Begin hier. Pinterest startersgids | Pinterest Nederland | ARCHANA.NL #pinteresttips #pinterestmarketing
Nieuw op Pinterest? Begin hier. Pinterest startersgids | Pinterest Nederland | ARCHANA.NL #pinteresttips #pinterestmarketing