Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Zoveel kanalen en weinig tijd om er écht eens voor te gaan zitten. Er zijn een aantal fouten die ondernemers maken en daardoor zien ze geen resultaten. Social media kan soms overweldigend zijn. Veel ondernemers weten dat ze er “iets” mee moeten doen maar om onderscheidend te zijn én leren hoe alles werkt, blijft iedere keer weer een uitdaging.
5 fouten die ondernemers maken op social media | ARCHANA.NL
 

Fouten die ondernemers maken en zo voorkom je ze

Je hebt al een boel andere dingen aan je hoofd waar je je druk over mag maken en social media is iets wat je er “even” bij doet. Om te voorkomen dat je fouten maakt die andere ondernemers maken, ben je nu precies waar je moet zijn. Ik heb een lijst samengesteld met een aantal fouten die ondernemers maken op social media. Doe er je voordeel mee en ga aan de slag! (of neem contact met mij op en ik help je daar graag bij)
 

Je denkt niet na over de identiteit van je merk

Om zo zichtbaar mogelijk te zijn online is het belangrijk dat je je merk zo herkenbaar mogelijk maakt. Met andere woorden, bedenk een thema en pas dit toe op al je social media kanalen zodat iedereen jouw merk herkent. Het begint al bij een goede profielfoto of een duidelijk logo die je op alle kanalen als profielafbeelding instelt. Wat ook belangrijk is, is dat je dezelfde naam/gebruikersnaam hebt op alle social media kanalen. Op deze manier kunnen mensen je sneller vinden.
Ook is het belangrijk om de identiteit van je merk compleet te maken in alle uitingen die je doet. Denk aan kleuren, lettertypen, schrijfstijl met jouw unieke “tone of voice” en voer dit door op je website, blogberichten, afbeeldingen en social media kanalen.
Denk hier dus goed over na. Hoe duidelijker je dit communiceert, hoe meer mensen jouw stijl en de identiteit van je merk herkennen.
 
De belangrijkste punten voor je op een rijtje:
• gebruik dezelfde profielfoto op al je social media kanalen
• registreer dezelfde naam/gebruikersnaam voor je merk op social media (wanneer dit niet lukt, wees creatief!)
• denk na en creëer een huisstijlhandboek / style guide voor je merk, website, blog of webshop
• pas dit toe in alle uitingen die je doet, online op je website, in je blogposts en afbeeldingen
 

Je doet niets met statistieken van je website en social media kanalen

Eén van de belangrijkste dingen voor je social media strategie is het checken van statistieken op je social media kanalen. Het analyseren van deze gegevens geeft je een beter beeld van wie je volgers zijn. Wanneer zijn ze waar online, waar komen ze vandaan en voor welke posts hebben ze interesse. Hoeveel mensen klikken door naar je website of webshop en welk bericht of afbeelding heeft hier voor gezorgd.
De meeste statistieken tools zijn GRATIS beschikbaar op je social media kanalen. Kijk maar naar bijvoorbeeld Facebook, Twitter, Instagram (zakelijk account) en Pinterest (zakelijk account). Door het bestuderen en analyseren van de beschikbare statistieken breng je je activiteiten op social media naar de volgende level.
 
Belangrijke statistieken waar je direct mee aan de slag kunt:
• je weet precies op welk tijdstip jouw volgers online zijn ► publiceer je bericht, tweet of Instagram afbeelding op dat tijdstip
• je weet waar je volgers vandaan komen ► voornamelijk uit Nederland? schrijf je teksten in het Nederlands
• je weet waar je volgers interesse voor hebben ► schrijf of deel berichten met deze onderwerpen
• je weet welke berichten de meeste kliks naar je website geven ► deel vaker berichten of afbeeldingen met dit onderwerp
• je weet op welke social media kanalen jouw content het meest populair is ► focus je dan meer op dat social media kanaal
 

Je hebt geen link naar je website, blog of webshop in je profiel of je hebt geen call to action toegevoegd aan je profiel

Er zijn ondernemers die geen link hebben toegevoegd in hun profiel die verwijst naar hun website, blog of webshop! Dit is één van de belangrijkste dingen die je kunt doen, het toevoegen van een link. Alle beetjes helpen en wanneer iemand via één van je social media kanalen meer wilt weten over jou en je diensten, dan is een link in je profiel een must have!
Een goede manier om bijvoorbeeld je maillijst te laten groeien, is het toevoegen van een call to action in je profiel. Denk aan een linkje naar een pagina op je website waar je een freebie of gratis e-book aanbiedt aan mensen die zich aanmelden voor je nieuwsbrief.
 

Berichten inplannen voor social media maakt niet deel uit van je social media strategie

Als geen ander weet ik hoe lastig het is om alle social media kanalen bij te houden. Blogs schrijven, afbeeldingen designen, berichten op social media delen, reageren op reacties en ga zo maar. Als ondernemer heb je het al ontzettend druk en je komt soms tijd te kort wil je het allemaal even goed en regelmatig doen.
Een goede oplossing voor het consistent delen van berichten op social media, is door deze in te plannen via bijvoorbeeld Buffer (mijn favoriete social media plannings tool!) Een avondje aan het begin van de week of eind van de week vrij maken en bedenken wat je wilt delen geeft jou een stressvrij gevoel aan de start van een nieuwe week.
 

Je bent niet sociaal op social media

Social media is meer dan een platform waar je alléén maar berichten deelt die te maken hebben met jouw bedrijf en website. Wees sociaal en deel ook leuke, interessante en relevante tweets, blogs en content van andere mensen en bedrijven die je volgt.
Wanneer iemand reageert op jouw tweet of Facebookbericht, maak dan een aantal minuten vrij om hierop te reageren. Wacht niet tot de volgende dag want dan is het moment weg.
Wanneer iemand een reactie achterlaat of je blogbericht deelt, geef dan niet alléén een like of favoriet. Hoe leuk is het als iemand reageert en degene ontvangt een reactie terug? Ik vind dat héél leuk namelijk! 😉 Een relatie opbouwen en het vergroten van engagement op social media is één van de beste dingen die je kunt doen om het bereik en naamsbekendheid van je merk/bedrijf te vergroten.
Wordt lid van groepen op Facebook en LinkedIn. Ga gesprekken aan met mensen die hetzelfde doen als jij. Geef antwoord op vragen en laat zo zien dat jij gespecialiseerd bent in datgene waar iemand anders een vraag over stelt.
Social media is ook de perfecte manier om je netwerk te vergroten. Connect met andere bloggers of ondernemers en spreek ook eens af in real life. Ga koffie drinken en lekker sparren om zo nieuwe inspiratie en kennis op te doen. Leuke manier om zo meer volgers te krijgen 😉
 
"Social media ... het woord Social zegt het al. Wees sociaal en durf de interactie met je fans en volgers aan te gaan" | ARCHANA.NL
Social media, het woord Social zegt het al, wees sociaal en durf de interactie met je volgers, fans en wie weet potentiële klanten aan te gaan. Go!
 
Hoe sociaal ben jij op social media? Doe je iets wat hier niet tussen staat maar wat wel positief is voor je merk of bedrijf? Deel je reactie want ik ben reuze benieuwd!
 

5 fouten die ondernemers maken op social media | ARCHANA.NL