Je wil beginnen met social media zakelijk in te zetten voor je bedrijf maar verder dan het delen van familie- en vakantiefoto’s ben je niet gekomen. Wat ga je als eerste doen en waar let je op? Deze en tig andere vragen duizelen al door je hoofd en dan moet je nog beginnen. Relax en wees gerust. Met mijn 5 tips maak je een frisse en goede start en ga je zelfverzekerd aan de slag met social media.

Beginnen met social media? 5 tips voor ondernemers! - ARCHANA.NL #socialmediatips #socialmedia

 

Actief zijn op social media kanalen zoals Facebook en Instagram is dé perfecte manier om te laten zien wie je bent en wat je voor een ander kunt betekenen. Door daar te zijn waar jouw ideale doelgroep ook is, leg je eenvoudig contact met mensen die wellicht op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. Wees vooral niet bang om te reageren en te luisteren.

 

Beginnen met social media maar je weet niet hoe?

We leven in een digitale wereld. Jouw lezers, (potentiële) klanten en je concurrentie zijn ook online. Het internet is niet meer weg te denken en is dé plek waar mensen zich eerst gaan oriënteren voordat een aankoop wordt gedaan, een reis wordt geboekt of een dienst wordt afgenomen.
Tot nu toe heb je Facebook en Instagram alleen gebruikt om bijvoorbeeld vakantiefoto’s te delen of om contact te onderhouden met familie en vrienden.

Nu is het tijd en wil je écht beginnen om social media in te zetten voor je bedrijf en website. Waar je aan moet denken en hoe je jezelf het beste voorbereidt, leg ik je uit op een eenvoudige manier. Ben je klaar voor mijn vijf tips? Let’s do this!

 

1. Online bestanden bewaren met Google Drive

Google is veel meer dan alléén een zoekmachine. Google heeft een aantal handige tools waar je meerendeel gratis gebruik van kunt maken. Eén van mijn favoriete tools is Google Drive. Google Drive is écht een must have, voor privé en zakelijk gebruik. Google Drive is een service waarbij je bestanden en foto’s online worden bewaard (in de cloud). Op deze manier is het super handig om online bestanden te raadplegen, documenten te delen en om samen te werken in één bestand.

Zo gebruik ik Google Drive
• Via Google Drive log ik in met mijn Google/Gmail account.
• Google Drive gebruik ik om persoonlijke én zakelijke bestanden en documenten te bewaren. Dit doe ik door twee verschillende mapjes aan te maken.
• Wanneer ik met een nieuwe klant aan de slag ga, voeg ik een nieuw mapje toe en bewaar ik daarin alle documenten en bestanden die ik nodig heb. Deze map (of de bestanden in de map) deel ik ook met mijn klant zodat hij of zij eenvoudig toegang heeft tot alle bestanden.
• Je bestanden worden online bewaard en real time opgeslagen, zo hoef ik mij geen zorgen te maken want Google Drive bewaard netjes al mijn documenten.

 

2. Maak een huisstijlhandboek voor je merk

Een huisstijlhandboek (style guide) is een handleiding waarin is vastgelegd op welke manier verschillende design elementen op je website er uit dienen te zien. Handig om de style van je merk, blog, afbeeldingen, kleur en lettertypen op één plek vast te leggen. Een huisstijlhandboek is ook handig wanneer je met meerdere mensen samenwerkt.

► Creëer een style guide voor je blog en vergroot je online zichtbaarheid

Door het vastleggen van alle standaard dingen voor je merk en afbeeldingen, is het veel makkelijker voor je om je te focussen op het schrijven van je blogberichten en het designen van je afbeeldingen.

Als je gaat samenwerken of je huurt iemand in die jou gaat helpen met bloggen of het designen van afbeeldingen voor je social media kanalen, dan is een huisstijlhandboek ontzettend belangrijk. De stijl van je merk, blog en afbeeldingen is op deze manier eenvoudig toe te passen.

 

3. Registreer social media accounts voor je merk

Je bent op de goede weg wanneer je het volgende al hebt gedaan voor je bedrijf:
• het bedenken van een naam voor je merk/bedrijf
• het registreren van je domeinnaam/url
• het aanmaken van e-mailadressen voor je website

Met behulp van social media vergroot je je naamsbekendheid, kom je in contact met andere ondernemende mensen en trek je meer bezoekers naar je website. Ga naar jouw favoriete social media kanalen en maak een account aan voor je merk/bedrijf. Als het even kan, probeer dan om via verschillende social media accounts dezelfde naam te registeren. Op deze manier maak je het mensen makkelijker om je online te vinden.

 

4. Ga bloggen en creëer relevante content voor je volgers op social media

Het registreren van je social media accounts is voltooid. Je hebt deze ingericht aan de hand van de herkenbare stijl van je merk (logo, header, kleuren, enz). Maar wat ga je delen op je social media kanalen? Geloof me, je hebt genoeg om te delen. Start met bloggen en deel jouw kennis en passie op je website.

Na het schrijven van je blogbericht, voeg je afbeeldingen toe en ben je klaar om deze te delen met de wereld. Je blogs delen op je social media kanalen is een goede manier om mensen op de hoogte te brengen dat je een nieuw blogbericht hebt gepubliceerd. Deel je blogbericht mét afbeelding op bijvoorbeeld Twitter en bereid jezelf voor op extra bezoekers op je website.

Waarom bloggen goed is voor jou en je website

Schrijf over onderwerpen die passen bij je merk en/of diensten. Stellen mensen je vaak dezelfde vragen over een bepaald onderwerp? Voor jou een teken om over dit onderwerp een blogbericht te schrijven. In je blog geef je antwoord op deze vragen en de volgende keer dat iemand je dezelfde vraag stelt, verwijs je door naar je blogbericht waar men het antwoord kan vinden.

 

5. Focus niet op het aantal volgers maar op interactie met de juiste volgers

Wat maakt het uit als iemand 50.000 volgers heeft waarvan maar 10 mensen de interactie aangaan met de geplaatste content. Ik heb liever 50 volgers die écht zitten te wachten op wat ik deel en die net zo enthousiast zijn als ik. Échte mensen die reageren en delen dan mensen die niets doen met jouw content of je berichten never nooit zien.

Focus je dus meer op je ideale volger dan op het aantal volgers. Spreek zo nog meer ideale volgers aan die de interactie aan gaan met jou en je content. Op deze manier vergroot je je online zichtbaarheid én je naamsbekendheid.

 

Engagement

Daar draait het om op social media kanalen zoals Facebook en Instagram. Hoe meer mensen met jouw account en content interacten, hoe beter dat is voor je merk. Ook al deel je killer content maar als niemand van jouw duizenden volgers het ziet of er iets mee doet, dan laat Facebook jouw content minder snel zien.

Focus je op de volgers die wel de interactie met jouw merk aangaan. Die het leuk vinden om je te zien, die jouw content liken of delen met hun eigen netwerk. Koester deze mensen. Bedank ze voor hun support en geef niet alleen een “like” als ze een reactie achterlaten.

Geef liefde ♥ terug!

 

Heb je al nagedacht over het inzetten van social media voor je merk? Welke van deze 5 tips is het meest interessant voor jou?

 

Vind je dit blogbericht interessant? Volg mij op Pinterest en pin dit voor later!

Beginnen met social media? 5 tips voor ondernemers! - ARCHANA.NL #socialmediatips #socialmedia

Beginnen met social media? 5 tips voor ondernemers! - ARCHANA.NL #socialmediatips #socialmedia
Beginnen met social media? 5 tips voor ondernemers! - ARCHANA.NL #socialmediatips #socialmedia