Archana Haarnack probeert al jaren de beddenwereld wakker te schudden als het gaat om het gebruik van Pinterest. Maar de beddenwereld is nog niet helemaal wakker. Waarom moeten bedrijven (fabrikanten, slaapspeciaalzaken, beddenmerken) zich bezighouden met Pinterest?
Dit interview is gepubliceerd in Bedding Business magazine nr. 4-2020
“Als je meer traffic en sales wil, moet je aan de slag. Winkelen begint namelijk vaak op Pinterest. Pinterest heeft in Nederland elke maand meer dan 5 miljoen actieve gebruikers!” Archana stelde onlangs een compleet handboek samen voor de slaap- en interieurbranche. De belangrijkste boodschap: Ga aan de slag!
Ga Pinterest zelf eens uitproberen en ondervinden. En kom je er niet uit, dan is Archana een phonecall of een e-mail away.
Slapenbranche op Pinterest
Het is niet zo dat ‘niemand ‘ in de slapenbranche zich bezig houdt met Pinterest. Zo zijn bijvoorbeeld De Nachtwacht en HML Bedding heel actief. “lk vind dat erg mooi om te zien. Ook woonwinkels maken gebruik van Pinterest maar het zijn er nog veel te weinig. En dat betekent dat bedrijven een kans laten liggen.
Ik roep niet voor niets al jaren dat Pinterest klanten oplevert, met een minimale investering in tijd. Op Facebook en Instagram moet je interactie aangaan met je volgers, maar dat geldt niet voor Pinterest. Je hoeft er alleen maar actief inspirerende foto’s met productinformatie op te delen, de rest gaat bijna vanzelf.
Pinterest is een visuele zoekmachine
Pinterest is geen social media kanaal maar een visuele zoekmachine. Mensen doen inspiratie op en komen via Pinterest op jouw website, waar ze wellicht kunnen kopen, of hun aankoop plannen.
- 93% van de actieve pinners zegt Pinterest te gebruiken voor het plannen van aankopen.
- 83% van de Pinners heeft iets gekocht nadat ze een Pin van het merk hebben gezien!
Pinterest heeft 478 miljoen actieve maandelijkse gebruikers wereldwijd – en groeit snel (2020). In Nederland heeft Pinterest meer dan 5 miljoen actieve gebruikers en in België bijna 3 miljoen. “Zij zijn op zoek naar inspiratie. Ze zijn op zoek… dus het is aan de winkeliers en fabrikanten om ze die inspiratie te geven.
-> Ben je nieuw op Pinterest? Begin hier
Gratis verspreiding van je content. Zelfs na jaren!
Het mooie aan Pinterest is dat je gratis je content verspreid en anderen je content verspreiden. Je content leeft op Pinterest veel langer en gaat maanden en soms jaren mee. Alleen als je dat wilt en actief aan de slag gaat!
Je kunt ook adverteren via Pinterest, en dat is vaak goedkoper en effectiever dan via facebook of lnstagram. Pinterest is een MUST voor iedereen die continue traffic en sales wil op de website en in de winkel.”
Geweldige ideeën gaan langer mee op Pinterest
Waarom starten met Pinterest voor je bedrijf
Over de hele wereld gaan mensen naar Pinterest om dingen te verzamelen, plannen, kopen en doen. Pinterest in Nederland speelt een steeds grotere rol bij mensen die op zoek zijn naar inspiratie. Voor bedrijven in Nederland is Pinterest een belangrijk platform om hun ideale doelgroep te bereiken.
-> Wil je zelf aan de slag met Pinterest en heb je hulp nodig? Meld je aan voor een Pinterest Training
Infographic: Redenen om te starten met Pinterest
Bewaar deze infographic op Pinterest in je bord ‘Pinterest Marketing’ of repin op Pinterest
Tips om nu te starten met Pinterest
Wie meer klanten wil bereiken en meer wil verkopen moet starten met Pinterest via het onderstaande eenvoudige stappenplan dat Archana samenstelde:
- Meld je aan voor een zakelijk account of upgrade je persoonlijke account.
- Voeg een profielfoto of logo toe van hoge kwaliteit.
- Upload een aantrekkelijke foto of video in je header passend bij je bedrijf.
- Vul je weergavenaam aan en optimaliseer deze met 2-3 relevante zoekwoorden.
- Voeg een profielomschrijving toe en vertel over je bedrijf en wat je voor anderen kunt betekenen.
- Maak minimaal 10 borden aan.
- Optimaliseer je bordnamen en voeg relevante zoekwoorden toe.
- Vul bordbeschrijvingen in en vertel zo uitgebreid mogelijk waar elk bord over gaat.
- Voeg tevens relevante zoekwoorden toe in de beschrijving.
- Wijs per bord een categorie toe, zo help je Pinterest bij het indexeren van je borden.
Vervolgens begin je met het vullen van elk bord met minimaal 50-100 Pins. Voeg Pins toe die verwijzen naar je website. Als je nog niet veel eigen content hebt, bewaar je Pins vanaf andere websites.
Serieus starten met Pinterest? Plan een gratis inspiratiesessie ->
Meer over Archana
Archana weet waar ze het over heeft. Ze was een van de eerste Pinterest gebruikers in Nederland en heeft haar account in de loop der jaren flink laten groeien. “lk werkte ruim 14 jaar als interieur blogger en social media manager in de interieur- en beddenbranche.
Dit bericht bekijken op Instagram
Als een van de eerste Pinterest gebruikers en influencers in Nederland maakte ik in 2010 mijn Pinterest account aan. Pinterest was nieuw. Spannend. Leuk en bijzonder. Als interieurblogger gebruikte ik Pinterest voor het vinden van inspiratie voor nieuwe blogs over interieur, slaapkamers en meubels.
Toen ik zag dat andere Pinterest gebruikers beelden vanaf mijn blogs bewaarden op hun Pinterest account en ik daardoor meer traffic kreeg naar mijn website, werd ik nieuwsgierig en nog enthousiaster.
Van interieurblogger naar ondernemer
Inmiddels heb ik van mijn hobby mijn werk gemaakt. Sinds januari 2014 help ik als Pinterest Marketing Expert bedrijven met het vergroten van hun bereik, traffic en sales op hun website en in de winkel. Sinds januari 2018 deel ik mijn Pinterest en visual marketing tips ook als columnist in Bedding Business Magazine.
Archana: “In mei 2010 kreeg ik toegang tot Pinterest en mijn account is inmiddels gegroeid naar 119.000 volgers. Maandelijks bereiken mijn Pins gemiddeld 2.3 miljoen personen! En Pins uit het verleden worden nog steeds dagelijks gevonden en bewaard door mensen die op zoek zijn naar inspiratie voor hun interieur en slaapkamer!”
Dit bericht bekijken op Instagram
Pinterest Marketing Bureau
Archana heeft een doel: Bedrijven het nut laten inzien van Pinterest. Ik raad iedereen aan om aan de slag te gaan en te kijken wat er gebeurt. Ik weet zeker dat er successen volgen. En voor mensen die vooraf toch meer willen weten of er zelf niet uitkomen bied ik Pinterest trainingen en diensten aan.
Mijn eigen successen zijn gebaseerd op de strategieën die ik heb toegepast om op een organische manier mijn account te laten groeien en ik daardoor continue traffic naar mijn website krijg. Jaar na jaar.
Bewaar deze PIN op je bord Pinterest Marketing Tips en VOLG Archana op Pinterest voor meer tips.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
Geef een reactie