Is Pinterest voor juweliers interessant om sieraden te verkopen? Waarom Pinterest als je al actief bent op Instagram en TikTok? In dit artikel ontdek je waarom je als juwelier en maker van sieraden Pinterest niet links moet laten liggen en wat je moet doen om mensen te bereiken die op zoek zijn naar sieraden en jouw expertise.
Wereldwijd maken meer dan 445 miljoen mensen maandelijks gebruik van Pinterest. Pinterest is een visuele zoekmachine en dé plek waar mensen naartoe gaan om plannen te maken voor de toekomst. Niet alleen voor het vinden van een vegetarisch recept, een nieuwe hotspot voor een dagje weg of stylingtips voor een interieur makeover.
Inspiratieplatform voor iedereen
Pinterest is sinds het begin in 2010 mijn favoriete platform waar ik persoonlijk en zakelijk gebruik van maak. Ik vind het nog steeds heerlijk om te scrollen door inspirerende foto’s en video’s en het ontdekken van nieuwe merken en creators.
Naast het inzetten van Pinterest voor mijn bedrijf en website, ben ik ook altijd op zoek naar nieuwe zakelijke ideeën. Voor het creëren van nieuwe content, ontdekken van nieuwe trends op social media en ontdekken van (nieuwe) interieurmerken. Dit alles geeft mij energie en pas ik graag privé en zakelijk toe.
Winkelen op Pinterest
Inspiratie omzetten in actie. Pinterest wil Pinners inspireren en het mogelijk maken om alles wat hen inspireert te kunnen shoppen op het platform. Volgens Pinterest groeide in 2021 het aantal Pinners dat zich bezig hield met shoppen op het platform met meer dan 215%, en 89% van de wekelijkse Pinners gebruikt Pinterest voor inspiratie op hun pad naar aankopen.
“83% van de Pinners heeft iets gekocht nadat ze een Pin van het merk hebben gezien.”
Sieraden verkopen op Pinterest
Pinterest is een van de meest onderschatte platforms voor e-commercemerken. Merken die reeds gebruik maken van Pinterest, weten dat het platform een van de best bewaarde geheimen is om hun producten op de markt te brengen.
In Nederland en België speelt Pinterest een steeds grotere rol bij mensen die op zoek zijn naar cadeau ideeën voor speciale momenten, voor vrienden, familie of voor een geliefde. Voor juweliers en sieradenmakers is Pinterest dan ook het ideale platform om mensen te inspireren die aan het shoppen zijn.
Productcatalogus toevoegen op Pinterest
Voor bedrijven die producten op hun website verkopen, heeft Pinterest Catalogi in het leven geroepen. Een tool voor de gegevensopname van productenfeeds. Wanneer je producten uit je webshop koppelt aan Pinterest, verschijnt de “Winkelen” tab op je Pinterest profiel.
Voordelen van een Winkel tab met jouw producten:
- Prijswijzigingen worden automatisch voor je bijgewerkt
- Productvermeldingen worden bijgewerkt als ze niet op voorraad zijn
- Wanneer mensen je profiel bezoeken, zien ze standaard de Winkel tab en worden ze rechtstreeks naar je producten geleid.
Lees meer over Winkelen op Pinterest en wat je moet doen voordat je aan de slag gaat met Catalogi op Pinterest.
Populair op Pinterest: Damesmode, Damessieraden en Accessoires
Zoals al eerder vermeld, Pinterest is een zoekmachine. Mensen typen in de zoekbalk op Pinterest een trefwoord in (zoekterm, keyword).
Hoe weet je als juwelier of sieradenmaker nou waar mensen naar op zoek zijn en zijn ze überhaupt op zoek naar jouw producten, diensten en expertise?
Er zijn een aantal manieren om daarachter te komen.
Je doelgroep bepalen op Pinterest
Een belangrijk onderdeel van een optimale Pinterest strategie is het bepalen van je doelgroep. Wie wil je bereiken op Pinterest en waar is jouw doelgroep naar op zoek. Pinterest heeft verschillende middelen om je daarbij te helpen. Een van mijn favoriete hulpmiddel is Pinterest Doelgroepstatistieken.
Categorieën en interesses voor juweliers en sieradenmakers
Ga bovenin het menu naar Statistieken > Doelgroepstatistieken en vervolgens selecteer je ‘Alle Pinterestgebruikers’. Daar vind je informatie over de populairste categorieën en interesses van de volledige doelgroep op Pinterest.
Bekijk categorieën die voor jou relevant zijn en wanneer je een categorie selecteert, ontdek je rechts bijpassende interesses. Zo krijg je een idee waar jouw doelgroep naar op zoek is. Voorbeeld:
Categorie: Damesmode
Interesses over Damesmode:
- damessieraden en accessoires
- sieraden per materiaal
- sieradenstijl
- necklace
- armsieraden
Categorie: Bruiloft
Interesses over Bruiloft:
- huwelijksjuwelen en toebehoren
- verlovingsinspiratie
- trouwringen
- huwelijksjuwelen
- verlovingsringen
Juweliersbranche op Pinterest
Vraag je je af welke merken uit de juweliersbranche aanwezig zijn op Pinterest? Tijdens mijn onderzoek kwam ik een aantal juweliers tegen. Helaas is niet elk merk even actief. Regelmatig zie ik merken wel adverteren op Pinterest maar zijn ze organisch niet actief. Een gemiste kans want wanneer je adverteert op Pinterest, krijgt je organische content ook een boost!
Een aantal accounts die ik tegenkwam:
- My Jewellery
- Lucardi Juwelier
- Lillyrose
- My Unique Style
- Jaylaa jewelry
Ga zelf op onderzoek uit en typ zoekwoorden in en klik daarna op Profielen om te zien welke accounts naar boven komen. Let goed op voordat je een account volgt, want niet elk account wordt actief bijgehouden. Helaas zijn er veel accounts die jaren geleden voor het laatst pins hebben toegevoegd.
Pinner aan het woord
Manon van de Graaf van FacetDesign.nl – Goudsmid, diamantspecialist en juwelenontwerper:
“Hoe vindt een juwelier mijn atelier om een unieke juwelenlijn aan hun collectie toe te voegen en kan ik tegelijkertijd ook mijn consumenten bereiken? Waar zoeken zij naar de nieuwste trends? De plaats waar ik zelf voor inspiratie naar toe ga, Pinterest! Voor mijzelf is het niet om juwelen te spotten maar om kunst, structuren, vormen in architectuur, cardesign en de natuur te vertalen naar een juweel.”
Beeld: Manon van de Graaf / FacetDesign.nl
Succes met Pinterest
Pinterest is een van de meest positieve platforms op het internet. Je hoeft geen selfies te delen en mensen praten minder met elkaar dan via social media kanalen zoals Instagram, LinkedIn en TikTok. Content op Pinterest heeft een veel langere levensduur dan content op social media én op Pinterest wordt je niet “gestraft” omdat je een linkje naar je website plaatst.
Dat wil niet zeggen dan mensen passief zijn op Pinterest. Integendeel. Pinners kunnen een reactie bij pins achterlaten en ook is er de mogelijkheid om elkaar een privébericht te sturen. Vergeet dus niet om regelmatig je berichten te checken en het dashboard met Betrokkenheidsacties.
Geef een reactie