Wil je ook in 2023 je Pinterest account laten groeien en in contact komen met jouw doelgroep? Met de vele Pinterest updates is het vaak overweldigend en uitdagend om bij te blijven. Wat werkt wel en wat niet en waar moet je je nou echt op focussen? Geen stress.
In dit artikel deel ik mijn Pinterest strategie tips voor 2023 zodat jouw account blijft groeien en meer zichtbaarheid krijgt op Pinterest.
Pinterest shopping platform voor jouw doelgroep
Wereldwijd gebruiken meer dan 445 miljoen mensen elke maand Pinterest voor het vinden van nieuwe ideeën en om te shoppen. Pinterest wordt steeds meer een shopping platform. Meer bedrijven in Nederland en België vinden hun ideale publiek op Pinterest. Mensen die klaar zijn om te shoppen.
Mensen op Pinterest zijn bereid meer te betalen voor hun favoriete producten die ze vinden op Pinterest. Help Pinners een handje door jouw producten te bewaren op Pinterest en inspireer ze met fantastische foto’s en video’s. Ben je klaar om jouw producten en diensten zichtbaar te maken? Ga aan de slag met mijn Pinterest strategie tips voor 2023.
Pinterest strategie tips voor betere resultaten
Pinterest Trends tool
In december 2019 werd Pinterest Trends uitgerold. De Pinterest Trends tool maakte het mogelijk om een beeld te krijgen van belangrijke Amerikaanse zoektermen van de afgelopen 12 maanden in de USA, Canada en UK. Een handige manier om te zien wanneer welke zoektermen pieken en beter te begrijpen hoe content op Pinterest presteert.
Populaire trends in de Benelux
Onlangs heeft de Pinterest Trends tool een make-over gekregen. Het is nu mogelijk om trends en populaire zoektermen te zien en vinden in de Benelux. Een efficiënte manier om relevante zoektermen te vinden en te ontdekken wat trending is, was of wordt.
Pinterest Trends is een dashboard waar wordt getoond wat populair is op Pinterest, waar jouw doelgroep naar op zoek is en wanneer mensen op bepaalde trends zoeken. Filter resultaten onder andere op interesses, trefwoorden, leeftijd en gender.
Bezoek trends.pinterest.com en ga op zoek naar zoektermen die passen bij jouw bedrijf en producten.
Pinterest Ideepins
Ideepins zijn pins waarbij je meerdere (max. 20) afbeeldingen en video’s kunt toevoegen in één enkele pin. Voeg regelmatig nieuwe Ideepins (1080 x 1920 px) eenvoudig toe via desktop en de Pinterest app.
Gebruik Ideepins om:
Sneller gezien worden met Ideepins
Sinds zomer 2020 heb ik vroegtijdig toegang gekregen tot Ideepins. Ik ben direct gestart met het plaatsen van Ideepins. Tot mijn verbazing zag ik dat Ideepins sneller – dan standaard Pins – worden opgepakt en getoond worden aan mijn doelgroep.
Door het toevoegen van Ideepins, krijg ik meer volgers, groeit mijn bereik op Pinterest en krijgen mijn andere pins meer zichtbaarheid. Wie wil dat nou niet? Wacht niet langer en voeg je eerste Ideepin toe!
Video’s op Pinterest
Trek de aandacht van mensen met beelden, geluiden en video’s. Begin het nieuwe jaar goed en upload video’s naar Pinterest. Mensen slaan video’s op Pinterest niet over of scrollen er niet langs. Ze kijken er echt naar.
Pinterest is inmiddels voor velen een vertrouwd platform. Content op Pinterest krijgt echte betrokkenheid die tot echte resultaten leidt. Neem video’s op in je Pinterest strategie en val op tussen pins met stilstaand beeld.
Content hergebruiken op Pinterest
Creëer je content voor Instagram, TikTok en YouTube? Download je reels, verwijder het watermerk en voeg ze toe als Ideepins en videopins op Pinterest. Als je toch al verticale content maakt, waarom hergebruik je deze content dan niet op Pinterest.
Dit is de manier om meer mensen te bereiken zonder dat je extra tijd kwijt bent aan het maken van nieuwe content.
Denk bij het uploaden van video aan:
Specificaties voor videopins:
- Bestandstype: .mp4, .mov of .m4v.
- Beeldformaat: 1000 x 1500 px (verticaal 2:3 of vierkant 1:1
Social en meer interactie
Pinterest is anders dan social media kanalen. Mensen bezoeken Pinterest om inspiratie op te doen en het vinden van nieuwe ideeën en producten voor het dagelijks leven en voor de toekomst. Niet om te delen wat ze gisteren hebben beleefd.
Met de introductie van nieuwe tools en ideepins, merk je ook dat het publiek op Pinterest verandert. Wat opvalt is dat het Pinterest publiek het meest gepassioneerd en loyaal is en nieuwe dingen wil proberen.
Publiek op Pinterest
Pinterest spreekt een groter publiek aan; van Gen Z- studenten naar mannelijke millennials en reislustige gepensioneerden, aldus Pinterest. Met een zakelijk Pinterest account krijg je toegang tot statistieken, advertenties en verschillende pins en tools. Voor merken en creators is Pinterest het perfecte platform om te bouwen aan sterke relaties met je publiek.
Interactie op Pinterest
Je ziet ook dat steeds meer mensen interactie aangaan met pins en met makers van de pins. Dit kan zijn door te reageren met een hartje bij een Ideepin, een reactie achter te laten of zelfs het sturen van een privébericht naar de maker of het merk. Een gemiste kans als je reacties bij pins onbeantwoord laat of geen reactie stuurt na ontvangst van een privébericht.
Door interactie aan te gaan en in de gaten te houden welke accounts mijn Pinterest account volgen, bouw ik een relatie op met mijn volgers, groeit mijn account en haal ik business en klanten uit Pinterest.
Pinterest Statistieken
Met een zakelijk Pinterest account krijg je toegang tot statistieken. Vergeet niet om je website te claimen op Pinterest om meer interessante data te zien.
Let vooral op welke Pins de meeste bewaar-opdrachten hebben. Mensen zijn op zoek naar nieuwe ideeën om te bewaren voor een later moment. Aan de hand van wat populair is bij jouw publiek kun jij weer nieuwe content maken voor je website en Pinterest. Zo kun jij je beter verdiepen in je doelgroep en hoeveel impact je pins maken.
Pinstatistieken: klik op een individuele pin om statistieken te zien zoals impressies, aantal keren bewaard en kliks.
Actie: Ga via je computer naar Instellingen van je zakelijk Pinterest account en vervolgens klik je op Geclaimde accounts. Klik op de button Claimen om je website te bevestigen op Pinterest.
Vraag de beheerder van je website om de HTML-tag of bestand aan je website toe te voegen.
Meer informatie vind je hier: Je website claimen
Geef een reactie