Wil je je ideale klanten bereiken met Pinterest? Mensen die op zoek zijn naar jouw diensten en producten? Dit bereik je niet door één keer in de week foto’s te plaatsen. Met de juiste Pinterest strategie krijg je dit wel voor elkaar. Ga aan de slag met deze 5 Pinterest marketing tips.
Wereldwijd gebruiken meer dan 400 miljoen mensen Pinterest voor het vinden van nieuwe ideeën om te plannen, doen en kopen. Op Pinterest zijn bedrijven niet storend. Meer dan 75% van de ideeën op Pinterest is afkomstig van bedrijven en verwijzen naar websites voor meer informatie. Als je denkt dat Pinterest niets is voor jouw bedrijf, dan heb je het fout.
Je ideale klanten op Pinterest zijn klaar om te kopen
93% van actieve Pinners zegt Pinterest te gebruiken voor het plannen van toekomstige aankopen. Pinterest is geen social media kanaal. Het is een visuele zoekmachine. Net zoals dat je je website inricht voor SEO (zoekmachine optimalisatie) zo richt je ook je Pinterest account optimaal in om getoond te worden in de zoekresultaten. Dé manier om je ideale klanten te bereiken.
Populaire categorieën op Pinterest
Om je een beeld te geven, dit is op dit moment de top 10 met de populairste categorieën op Pinterest:
- Entertainment
- Educatie
- Thuisdecoratie
- Doe-het-zelf en knutselen
- Kunst
- Damesmode
- Schoonheid
- Eten en drinken
- Evenementplanning
- Tuinieren
Mijn meest favoriete categorie is Thuisdecoratie. Deze is verdeeld in verschillende interesses zoals:
- Thuisaccessoires
- Woonkamer
- Slaapkamer
- Keuken
- Badkamer
Wil je weten of Pinterest ook interessant is voor jouw bedrijf? Plan een gratis 15 minuten gesprek en ik vertel je graag meer.
Wist je dat content bewaard op Pinterest veel langer leeft dan content geplaatst op Twitter, Facebook en Instagram?
Bereik je ideale klanten met Pinterest en krijg continue website traffic
Als je aan de slag gaat met Pinterest marketing dan is het belangrijk om van te voren in kaart te brengen wie je ideale klant is. Om je op weg te helpen heb ik een aantal tips voor je verzameld. Let wel: Pinterest is geen Instagram. Er komt veel meer bij kijken dan alleen het plaatsen van een foto en een stukje tekst. Achter elk profiel, borden en pins zit een complete strategie.
5 tips om op te vallen bij je ideale klanten op Pinterest
1. Start met een Pinterest bedrijfsaccount
Om het meeste uit Pinterest te halen heb je een Pinterest bedrijfsaccount nodig. Meld je aan voor een gratis nieuw account of upgrade je persoonlijke account. Met een zakelijk account krijg je toegang tot interessante statistieken en heb je de mogelijkheid om Pinterest advertenties op te zetten.
📌 Ben je nieuw op Pinterest? Begin hier.
2. Richt je Pinterest account optimaal in voor SEO
Pinterest is een zoekmachine. Om getoond te worden in de zoekresultaten is het noodzakelijk om je account optimaal in te richten met relevante zoekwoorden. Je profiel moet wel leesbaar zijn dus voeg niet teveel zoekwoorden toe.
Voeg zoekwoorden toe op de volgende locaties en vergroot de kans om je ideale klanten te bereiken:
- Profielnaam
- Bedrijfsnaam
- Profielomschrijving
- Bordnamen
- Bordbeschrijving
- Pin titels
- Pin beschrijvingen
3. Start met Zoekwoorden onderzoek
Weet je welke zoekwoorden mensen gebruiken om via Google op je website uit te komen? Ga op onderzoek uit en maak een overzicht. Check via je Google Analytics account wat de populaire pagina’s, blogs, diensten en producten zijn. Zo heb jij een beeld waar mensen naar op zoek zijn op Google en je website. Met behulp van de Pinterest zoekbalk controleer je welke zoekwoorden ook op Pinterest worden gebruikt.
4. Creëer geweldige Pins om op te vallen
Wees creatief en maak geweldige visueel aantrekkelijke Pins. Betover mensen en gebruik foto’s en video’s om ze nieuwsgierig te maken zodat ze klikken naar je website voor meer informatie.
Normale Pins
Creëer verticale Pins van hoge kwaliteit om op te vallen in feeds op Pinterest. Zorg voor Pins met een beeldverhouding van 2:3 – bijvoorbeeld met een afmeting van 1000 x 1500 pixels. Wissel mooie sfeerfoto’s af met Pins waarin je je huisstijl verwerkt. Denk aan een tekst overlay, lettertypen, kleuren en je logo.
Video Pins
Met een video kun je actiegericht je verhaal vertellen en mensen inspireren en iets nieuws leren. Wanneer je een gesponsorde video plaatst dan is de gewenste en beste lengte 6-15 seconden. Voor een niet gesponsorde video kies je de lengte die jij wilt en nodig hebt om je verhaal te vertellen. Upload video’s in een verticaal of vierkant formaat.
5. Plan consistent je Pins in met een planningstool
Om je ideale klanten te bereiken is het belangrijk om op verschillende momenten en een aantal keer in de week Pins te plaatsen. Door dit een langere tijd consistent te doen bereik je een groter publiek en blijf je maandenlang vooruitgang boeken.
Je kunt Pins tot twee weken van te voren inplannen op Pinterest. Voor meer mogelijkheden en het langer inplannen van je Pins kan ook via mijn favoriete planningstool Tailwind.
Denk vooral aan hoe je mensen kunt inspireren. Ga actief aan de slag met het bewaren van je producten en diensten op Pinterest. Heb vooral geduld. Pinterest marketing helpt je vooral bij je lange termijn strategie.
Wil je direct onder de aandacht komen bij je ideale klanten? Start met adverteren op Pinterest.
Veel succes en happy pinning!
Vind je dit blogbericht interessant? Volg Archana op Pinterest en pin dit voor later!
Geef een reactie