Deze Pinterest marketing tips voor 2020 helpen je om optimaal te starten met je Pinterest strategie voor het nieuwe jaar. Pinterest is de ideale platform om je content onder de aandacht te brengen bij een groter publiek. Steeds meer bedrijven, merken en content creators, gebruiken Pinterest voor het vergroten van bereik en traffic. Als je Pinterest optimaal wil inzetten, is het belangrijk dat je deze 10 Pinterest marketing fouten niet maakt in 2020.

10 Pinterest marketing fouten die je in 2020 niet hoeft te maken - ARCHANA.NL | pinterest marketing tips | pinterest marketing 2020 #pinterestmarketing #pinteresttips #succesmetpinterest

Als een van de eerste Pinterest gebruikers in Nederland, heb ik sinds mei 2010 verschillende veranderingen meegemaakt. Om de inmiddels meer dan 300 miljoen maandelijkse gebruikers op Pinterest te blijven inspireren, wordt het platform regelmatig vernieuwd.

 

Pinterest in Nederland

In Nederland gebruiken meer dan 3.5 miljoen mensen maandelijks Pinterest. Om onder de aandacht te komen van mensen die op zoek zijn naar jouw producten, is het belangrijk je te focussens op wat optimaal werkt.

Pinterest is geen social media kanaal maar een visuele zoekmachine.

Het staat vol met beelden die mensen inspireren op hun zoektocht naar ideeën voor een volgende aankoop. 93% van actieve pinners zegt Pinterest te gebruiken voor het plannen van aankopen. 83% van de pinners heeft iets gekocht nadat ze een pin van het merk hebben gezien.

Timing en actief je Pinterest account beheren is ontzettend belangrijk wanneer je mensen wil bereiken die plannen en beslissingen maken.

 

10 Pinterest marketing tips voor 2020

 

1. Stop met het maken van bordomslagen

Op Pinterest kun je voor je borden een omslag instellen. Zo zie je visueel direct wat de inhoud van je bord is. Veel Pinners hebben er inmiddels een gewoonte van gemaakt om voor alle borden een op maat gemaakte omslag te creëren en in te stellen.

Als je een aantal borden hebt waar je dit voor doet, kost het je minder tijd dan wanneer je een omslag maakt voor bijvoorbeeld 100 borden. Om eerlijk te zijn is dit zonde van je tijd. Stop met het maken van omslagen voor je Pinterest borden.

Voor je het weet heeft Pinterest een verandering doorgevoerd en past jouw op maat gemaakte omslag niet meer mooi gecentreerd in beeld. Het handigst en minst tijdrovend is om een foto in te stellen die precies de inhoud van je bord weergeeft en past bij jouw merk.

Als je toch omslagen wil maken, doe dit dan net zoals ik, voor de borden die iets zeggen over je bedrijf en die je extra wilt uitlichten.

 

2. Stop met constant repinnen van bestaande content en je eigen pins

Pinterest houdt van nieuwe pins en is gek op content creators die regelmatig nieuwe content toevoegen op hun account. Bestaande content en je eigen pins keer op keer bewaren op dezelfde borden is een grote NEE! Als je dit wel doet heb je kans dat je wordt gestraft door het algoritme van Pinterest.

Hoogwaardige content krijgt voorrang op Pinterest. Het bewaren van nieuwe relevante content is het belangrijkste op Pinterest. Creëer geweldige pins dat past bij de interesses en behoeften van jouw ideale doelgroep.

📌 Lees meer > Dit is wat je moet doen voor meer Pinterest traffic op je website

 

Meld je aan voor gratis toegang in onze Pinterest groep op Facebook. - ARCHANA.NL

 

3. Stop met het veranderen van pin beschrijvingen van eigen en andere pins

Je hebt zo je best gedaan om optimale en zoekwoord-vriendelijke teksten te schrijven voor je pins. Vervolgens zie je op Pinterest dat Pinners je teksten compleet hebben herschreven.

Dat is niet zo netjes en not done! Als je dit wel eens hebt gedaan, stop met het veranderen van pin beschrijvingen.

Wanneer is het wel slim om pin beschrijvingen aan te passen of toe te voegen? Het komt helaas nog vaak voor dat je op websites beelden of pins tegenkomt zonder (alt) teksten. Als je een interessant beeld of product tegenkomt en je deze wilt bewaren op je Pinterest account maar er is geen tekst zichtbaar, dan is het slim om zelf tekst toe te voegen.

Wat ik dan doe is om zelf een pin beschrijving in te vullen. Dat doe ik door bijvoorbeeld de titel van een blogbericht of een product te kopiëren en deze in de beschrijving van een pin te plakken. Tevens voeg ik de naam van de website, blog of webshop toe. Zo zorg je voor relevante tekst wanneer de eigenaar van de website deze niet heeft toegevoegd.

 

4. Stop met het gebruiken van onleesbare lettertypen

Wist je dat 85% van de gebruikers Pinterest gebruikt op een mobiel apparaat? De Pinterest app heb je zo altijd bij de hand, onderweg of thuis, op je smartphone of tablet.

Het is daarom belangrijk voor je Pinterest marketing om te zorgen dat pins die je creëert voor je website, duidelijk leesbaar zijn. Niets is zo irritant als je via de app naar pins kijkt met een tekstoverlay met onleesbare lettertypen. Ga zelf maar eens kijken. Het ziet er niet uit en het is niet te lezen.

Test en bekijk van te voren of lettertypen met een “mooie krul” of “handgeschreven”, duidelijk te lezen zijn op een smartphone. Check ook de kleuren die je verwerkt in je pins. Witte tekst op een lichte kleur achtergrond, komt niet sterk en duidelijk over. Let daar dus goed op.

 

Pas deze Pinterest marketing tips voor 2020 toe in je Pinterest strategie en start het nieuwe jaar met een voorsprong!

Wil je meer traffic op je website of in de winkel? Meld je aan voor een Pinterest Training en krijg expert tips van Pinterest Expert Archana Haarnack - ARCHANA.NL #pinteresttraining #pinterestmarketing

 

5. Stop met het verwijderen van pins

Vaak stellen mensen mij de vraag of ze pins moeten verwijderen die niet optimaal presteren. Oftewel: Moet ik pins verwijderen die na één of meerdere maanden geen repins of kliks hebben opgeleverd?

Een aantal jaren geleden werden blogs geschreven over het verwijderen van oudere pins op Pinterest, die geen repins hadden. Op deze manier zou je een boost kunnen geven aan het aantal volgers. Pinterest heeft zelf niet gecommuniceerd dat deze strategie werkt of dat je überhaupt pins zonder repins moet verwijderen. Ook is nog nooit deze strategie bewezen.

Als je pins te vroeg verwijderd, loop je het risico om toekomstige traffic naar je website mis te lopen. Het kan namelijk enige tijd duren voordat je Pins geïndexeerd zijn en in de Smart Feed van Pinterest worden opgenomen. Pins met geen of weinig repins kunnen op een later moment een flinke vlucht nemen en talloze repins krijgen. Vele bloggers hebben dit zelf ervaren en in de bijna 10 jaar tijd dat ik Pinterest gebruik heb ik dit ook diverse keren meegemaakt. Wie wil op deze manier nou niet meer traffic?

Kijk liever naar de toekomst en werk aan je Pinterest en Pin strategie. Als het goed is denk je na over de pins die je bewaard, zijn het beelden waar je achter staat en waarmee je mensen inspireert.

De enige reden waarom ik het verwijderen van pins wel aanbeveel is als pins tijdgevoelig zijn. Bijvoorbeeld als je een uitverkoop hebt gehad of wanneer een link niet meer werkt en deze niet verwijst naar de juiste locatie of pins waarbij je de link niet kunt aanpassen.

 

6. Stop met het toevoegen van hashtags bij oude pins

Wanneer je klikt op een hashtag in een Pin beschrijving zie je alle pins die dezelfde hashtag hebben gebruikt in hun Pin beschrijving. In deze feed met hashtag resultaten worden de nieuwste pins met deze hashtag als eerste getoond.

Pinterest geeft aan dat je maximaal 20 hashtags per pin kan toevoegen. Zorg ervoor dat je hashtags relevant zijn en passen bij de pin. Hashtags functioneren alleen in Pin beschrijvingen, gebruik ze dus niet op andere plaatsen.

Pinterest is geen Instagram. Stop met het volgooien van Pin beschrijving met alle 20 hashtags.

Voeg 2-5 relevante hashtags – inclusief een branded hashtag – toe die daadwerkelijk iets zeggen over de inhoud van je Pin en waarvan je weet dat mensen deze ook gebruiken op Pinterest.

In de zoekresultaten komen alleen de nieuwste pins naar boven. Als je je afvraagt of het de moeite waard is om hashtags toe te voegen aan oudere Pin beschrijvingen?

Dat kan, maar je moet weten dat daarmee oudere pins niet naar boven worden geplaatst in de hashtag-tijdlijnen. Met andere woorden: Stop met het toevoegen van hashtags bij oude pins en focus je liever op het creëren van nieuwe pins.

📌 Lees meer > Hashtags op Pinterest: Dit is wat je moet weten

 

7. Stop met het gebruiken van afbeeldingen van lage kwaliteit of horizontaal

Op Pinterest vind je de meest visueel aantrekkelijke pins. Deze pins vertellen een verhaal en maken mensen nieuwsgierig om meer te weten te komen. Denk goed na over de beelden die je bewaard op je Pinterest account.

Wil je je pins onder de aandacht brengen bij jouw ideale klanten? Stop met het gebruiken van pins met een lage kwaliteit. Pinterest houdt van nieuwe, frisse pins en van pins die een hoge kwaliteit hebben. Zo vergroot je de kans dat Pinterest jouw pins vaker laat zien.

Focus bij het creëren van nieuwe pins ook op de afmeting van een pin. Aantrekkelijke verticale pins (2:3 ratio, 1000 x 1500 pixels) nemen meer ruimte in beslag dan horizontale pins. Zo ben je net wat langer in beeld en val je dus eerder op in de Pinterest Feed.

 

8. Stop met het bedenken van eigen bordnamen

Eigen bordnamen bedenken is geen goede strategie als je wil dat je borden getoond worden in de zoekresultaten op Pinterest. Voeg zoekwoorden toe in de naam van je bord. Zo heb je eerder kans dat mensen jouw borden en account vinden. Wie wil nou niet meer volgers en gevonden worden op Pinterest?

 

9. Stop met het toevoegen van spaties in je bordnamen

Als er een ding is wat er niet uitziet en waar je geen tijd aan moet besteden, dan is het wel het toevoegen van spaties in je bordnamen. Het kan er dan wel “apart” uitzien maar als je goed kijkt dan krijgen je borden wel hele aparte url’s.

Bordnaam: S L A A P K A M E R I N S P I R A T I E
Bord url: https://www.pinterest.com/s-l-a-a-p-k-a-m-e-r-i-n-s-p-i-r-a-t-i-e/

Dit ziet er toch niet uit? Dus stop met het toevoegen van spaties in je bordnamen.

 

10. Stop met het niet consistent bewaren van nieuwe pins

Wil je meer succes met Pinterest? Wil je meer volgers en repins? Misschien vind je het ook belangrijk om meer traffic en verkopen te krijgen?

Stop dan met het niet consistent bewaren van nieuwe pins. Het is niet reëel om te verwachten dat je meer traffic krijgt als je 1x in de week een paar foto’s bewaard op je account.

Plaats dus regelmatig en consistent nieuwe pins, vanaf je eigen en andere websites, en vergroot zo je bereik op Pinterest. Heb je geen tijd voor het actief onderhouden van je Pinterest account? Maak dan gebruik van mijn favoriete planningstool: Tailwind (affiliate link).

Tailwind plaatst verspreid over de dag jouw pins zodat jij je kunt focussen op de groei van je bedrijf.

 

Hulp nodig met adverteren op Pinterest? Wij kunnen je helpen met Pinterest Ads! - ARCHANA.NL #pinterestadverteren #pinterestads

 

That’s it! 10 Pinterest marketing tips voor 2020 om te voorkomen dat je fouten maakt die onnodig zijn en niet passen binnen een optimale en succesvolle Pinterest strategie.

♥ Welke Pinterest marketing tip ga je beslist toepassen in je Pinterest strategie voor 2020? Deel het in de reacties!

 

Bewaar deze PIN op je bord PINTEREST MARKETING en VOLG Archana op Pinterest voor meer tips.

10 Pinterest marketing tips voor 2020 - ARCHANA.NL #pinterestmarketing #pinteresttips #succesmetpinterest

 

10 Pinterest marketing tips. Zo begin jij 2020 optimaal met je Pinterest strategie! - ARCHANA.NL #pinterestmarketing #pinteresttips #succesmetpinterest