Pinterest marketing voor wonen, slapen en design merken is de ideale manier om mensen te bereiken die op zoek zijn naar nieuwe ideeën voor hun interieur. Maar waarom zou een ondernemer of merk in de wonen- en slapen branche überhaupt tijd moeten besteden aan Pinterest? Wat levert het op en hoe zet je Pinterest in als je geen grote marketingafdeling hebt of E-commerce bedrijf bent?
Mensen gebruiken Pinterest voor het vinden van nieuwe ideeën en maken plannen voor de toekomst. Miljoenen mensen gaan dagelijks naar Pinterest en bewaren alles wat hen interesseert op hun borden. 75% van alle ideeën komt van bedrijven.
Bedrijven uit verschillende branches maken actief gebruik van Pinterest om in contact te komen met hun ideale klanten, voor het verkrijgen van meer traffic en verkoop.
Populairste categorie op Pinterest: Huisdecoratie
Nadat Pinterest live ging in maart 2010 en ik twee maanden later toegang kreeg tot deze geweldige visuele zoekmachine, viel één ding direct op. Mooie sfeerbeelden van alles wat je maar kunt bedenken op het gebied van wonen en slapen kwam voorbij.
Toen als interieurblogger werd ik beeld voor beeld nog enthousiaster en Pinterest werd voor mij de go to website als het gaat om inspiratie voor mooie interieurs en slaapkamers.
Ontzettend interessant om te weten voor ondernemers in de wonen- en slapen branche, is dat de categorie ‘Thuisdecoratie’ het populairst is op Pinterest.
Bron: Doelgroepstatistieken van Pinterest.com
Populaire ruimtes in een woning
Met een Pinterest bedrijfsaccount val je op bij 300 miljoen mensen die dingen willen kopen, maken en doen. Tevens krijg je toegang tot Pinterest Statistieken en Doelgroepstatistieken waar je interessante informatie uit kunt halen voor je Pinterest strategie.
De categorie ‘Thuisdecoratie’ is de populairste categorie op Pinterest. Voor het gemak noem ik deze categorie ‘Huisdecoratie’ omdat dit de categorie is die je bij Instellingen van je Pinterest bord kiest als je je bord gaat categoriseren.
In het overzicht Doelgroepstatistieken zie je Interesses binnen de categorie Huisdecoratie. Wat opvalt tussen alle interesses is dat een aantal ruimtes in de woning het populairst zijn:
Dit zijn op Pinterest de populaire ruimtes in een woning:
- Keuken
- Slaapkamer
- Woonkamer
- Badkamer
Pinterest populair bij E-commerce bedrijven
Pinterest is geen social media kanaal maar een visuele zoekmachine. Mensen laten zich inspireren en shoppen op Pinterest. 93% van actieve pinners zegt Pinterest te gebruiken voor het plannen van aankopen. Pinterest is populair bij (E-commerce) merken.
Op Pinterest zijn merken en webshops niet storend, ze zijn juist inspirerend voor mensen die op zoek zijn naar jouw producten. 83% van de pinners heeft iets gekocht nadat ze een pin van het merk hebben gezien. Timing en actief je Pinterest account beheren is ontzettend belangrijk wanneer je mensen wil bereiken die plannen en beslissingen maken.
► Leestip: Nieuw op Pinterest? Begin hier.
Geslachtsverdeling van deze doelgroep
Het totale publiek van Pinterest is wereldomvattend en bestaat uit iedereen die pins heeft gezien of er iets mee heeft gedaan. Pinterest-gebruikers kunnen via Instellingen van hun account hun geslacht invullen: Man, Vrouw of Anders.
De geslachtsverdeling van deze doelgroep is als volgt:
- Man: 24%
- Vrouw: 70%
- Niet opgegeven of anders: 6%
Bron: Doelgroepstatistieken van Pinterest.com
Waarom Pinterest voor consumenten en bedrijven in de wonen en slapen branche
Pinterest is waar mensen naartoe gaan om te ontdekken, dromen en doen. Mensen gebruiken Pinterest om nieuwe ideeën op te doen. Ze zijn op zoek naar jou, je producten en diensten.
Ideeën voor een volgende aankoop, nieuwe meubels voor de woonkamer, een nieuw bed met fris nieuw beddengoed, een moderne keuken, een nieuwe wastafel, enz.
Regelmatig spreek ik met ondernemers over hun online marketing. Op Facebook is het vaak lastig om in contact te komen met ideale klanten. Op Instagram is er al meer interactie maar het doorklikken naar de website is minimaal en niet naar tevredenheid.
Wil je meer aandacht voor je keukens, boxsprings, meubels en badkamers? Dan is het tijd om te starten met Pinterest voor je bedrijf en website.
► Succesverhaal: Met Pinterest meer bezoekers op je website met design meubels
Pinterest statistieken 2023
Een aantal Pinterest statistieken voor je op een rij.
- Wereldwijd maken 482 miljoen mensen maandelijks gebruik van Pinterest.
- In Nederland maken zo’n 5 miljoen mensen maandelijks gebruik van Pinterest.
- In België maken zo’n 3 miljoen mensen maandelijks gebruik van Pinterest.
- 85% van Pinterest gebruikers gebruikt Pinterest op mobiele apparaten.
- 83% van de pinners heeft wel eens iets gekocht nadat ze een pin van het merk hebben gezien.
- 75% van alle ideeën komt van bedrijven.
- Gesponsorde Pins hebben 2-5% hogere betrokkenheid dan organische pins.
- Mensen die interactie aangaan met Gesponsorde Pins zijn 12% meer geneigd om van het merk te kopen.
Pinterest blijft groeien en ook al bestaat Pinterest 14 jaar in 2024, dit is slechts het puntje van de ijsberg.
TIME magazine noemde Pinterest in augustus 2011 één van “The 50 Best Websites of 2011”. Het aantal Pinterest gebruikers groeide in 9 maanden tijd zo snel, meer dan 10 miljoen!, en werd daarmee de snelst groeiende website ooit!
Pinterest is sinds april 2019 beursgenoteerd en na de aankondiging dat het platform de 300 miljoen maandelijkse gebruikers is gepasseerd, zijn de aandelen “Pins” gestegen met 17%.
Adverteren op Pinterest
Sinds april 2019 is het in Nederland mogelijk om te adverteren op Pinterest. Door aan de slag te gaan met advertentiecampagnes en het promoten van je producten en diensten, bereik je dagelijks duizenden mensen die op zoek zijn naar Huisdecoratie en Slaapkamerinrichtingen.
Zo verhoog je verkoop in je winkel, krijg je meer traffic op je website en wordt online actie gestimuleerd. Meld je aan voor een Pinterest bedrijfsaccount en profiteer van alle tools en statistieken zodat je met je advertenties gericht jouw ideale klanten bereikt.
► Leestip: Adverteren op Pinterest? Dit is wat je eerst moet doen!
5 tips om je Pinterest strategie op te zetten of te verbeteren
- Huisstijl: Zorg voor een passende huisstijl waarmee je de aandacht trekt van nieuwe klanten en dat herkenbaar is voor je huidige klanten.
- Bloggen: Start met bloggen en deel je kennis en tips op je website. Creëer Pinterest-vriendelijke beelden voor je blogs en bewaar deze op Pinterest.
- SEO: Optimaliseer je website zodat je gevonden wordt in zoekmachines. Voeg alt-teksten toe bij je beelden zodat deze zichtbaar zijn in de beschrijving van je beelden op Pinterest.
- Social Media: Wees aanwezig op social media kanalen waar ook je ideale klanten aanwezig zijn. Deel regelmatig het linkje van je Pinterest account, borden en pins. Zo weten je volgers dat je ook actief bent op Pinterest.
- Pinterest bedrijfsaccount: Meld je aan voor een Pinterest bedrijfsaccount zodat je toegang krijgt tot Pinterest statistieken en je de mogelijkheid krijgt om te adverteren. Pinterest is de ideale website om meer traffic te krijgen op je website.
Bouw een band op met mensen die op zoek zijn naar inspiratie op het gebied van wonen, interieur, slaapkamers, badkamers, enz. Zo blijf je in gedachten – on top of mind – en bezoeken ze je website, webshop of winkel zodra men klaar is voor een volgende aankoop.
Hoe nu verder?
Wil je weten of Pinterest en Pinterest Adverteren ook interessant is voor jouw bedrijf? Plan een gesprek en ik leg je uit wat Pinterest voor jou kan betekenen.
Ben je op zoek naar meer Pinteres tips?
► Dit is wat je moet doen voor meer Pinterest traffic op je website.
► Download gratis e-book met Pinterest marketing 2024 trends
Infographic: Populairste categorie op Pinterest is Thuisdecoratie
Wil je serieus aan de slag met Pinterest voor je woonwinkel of webwinkel?
Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek en laten we praten over jouw Pinterest doelen.
Vind je dit blogbericht interessant? Volg mij op Pinterest en pin dit voor later!
Geef een reactie